Offpage Optimalisatie

In tegenstelling tot onpage optimalisatie, gaat offpage optimalisatie over de externe factoren van uw website. Offpage optimalisatie bestaat uit twee onderdelen, het backlinkprofiel en de social votes van een website.

Deze factoren tellen sterk mee in het algoritme, sommige SEO experts zijn er zelfs van overtuigd dat ze voor 70% uw ranking bepalen. Zodra uw website onpage in orde is, is het dus uiterst noodzakelijk dat u een offpage strategie gaat formuleren.

Backlinkprofiel

Het Backlinkprofiel is het totaal van alle inkomende links voor een bepaalde website. Deze links zijn noodzakelijk voor een goede ranking, omdat het algoritme voor een groot deel bepaald wordt aan de hand van je inkomende links. Niet elke link is evenveel waard, een link vanaf de homepage van Pers.nl is bijvoorbeeld waardevoller dan een soortgelijke link van Pietjes Hobbysite over modeltreinen.

Factoren die meespelen in het bepalen van deze linkwaarde zijn:

  • Autoriteit van de linkende website/ pagina
    (Wat weer wordt bepaald a.d.h.v. het backlinkprofiel van die website)
  • Toplevel domain van de linkende website
  • IP-adres van de linkende website
  • Aantal uitgaande links op de pagina
  • Positie van de uitgaande link
  • Gebruikte ankertekst
  • Onderwerp van de linkende pagina/website
  • Context waarin de link staat

Afhankelijk van de concurrentie heeft een website soms wel tienduizenden backlinks nodig om een top drie positie te behalen op een bepaald keyword. Het is daarom noodzakelijk om goed na te denken over een linkbuilding strategie. Dit is een strategie met als doel het uitbreiden van het backlinkprofiel, met kwalitatieve backlinks.

Het backlinkprofiel is op twee verschillende manieren uit te breiden, actief via linkbuilding, of passief, door linkbait te creŽren.

Linkbuilding

Er zijn verschillende manieren van linkbuilding. De meest ouderwetse variant is het ruilen van links. Hierbij plaats je een link vanaf jouw website naar een (relevante) andere website, waarna deze vervolgens een link terug plaatst. Deze link noemt men een reciprocal link (vertaald: wederkerende link). Omdat het duidelijk is dat beide websites een relatie met elkaar hebben, heeft een reciprocal link tegenwoordig weinig waarde.

Er zijn daarom ook complexere vormen van linkruilen. Zo is er three-way linking, waarbij website A linkt naar website B, die weer linkt naar website C, die de cirkel afmaakt en weer linkt naar website A. Ook gebruiken sommige website-eigenaren linkpagina's, waar men tegen betaling een link kan plaatsen met een zelf gekozen ankertekst. Daarnaast zijn er social bookmarkingsites, waar korte nieuwsberichten, in de vorm van links kunnen worden geplaatst.

Een andere vorm van linkbuilding is het gebruiken van startpagina's. Omdat startpagina's vrijwel volledig bestaan uit uitgaande links, heeft een link van een startpagina in principe weinig waarde. Desondanks is het nog steeds een veelgebruikte en effectieve manier om een website op een bepaald zoekwoord te laten scoren.

Er zijn ook website-eigenaren die hun links kopen, bijvoorbeeld door een link in de footer, header of sitebar van een relevante website te laten plaatsen. Dit is een tactiek waar zoekmachines geen fan van zijn, omdat het ervoor zorgt dat degene met het meeste geld, ook de beste positie zou kunnen verkrijgen. Google schrijft daarom voor dat een betaalde link een rel="nofollow" attribuut meekrijgt, hiermee wordt de link wel gevolgd door spiders, maar telt hij niet mee in het bepalen van de waarde van een pagina.

Veel site-eigenaren vergeten echter (opzettelijk) dit attribuut. Weer andere maken het nog bonter door gebruik te maken van linkfarms, dit zijn blackhat SEO-bedrijven met duizenden websites, waar zij via een script heel simpel linkjes op kunnen plaatsen, met een vooraf bepaalde ankertekst. Op die manier kan men relatief goedkoop duizenden inkomende links, met een relevant keyword als ankertekst inkopen, waardoor men snel stijgt in de rankings.

Omdat dit een verboden tactiek is, is het plezier echter vaak van korte duur. Zodra Google een dergelijke linkfarm identificeert, worden alle links hieruit volledig gedevalueerd. Ook kan jouw website hierbij een penalty ontvangen, waardoor het gauw gedaan is met je mooie top-tien ranking.

Ook qua linkbuilding geldt: als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook niet waar. Geloof daarom nooit SEO's die beloven u een top drie positie te kunnen garanderen op een keyword met veel concurrentie, u loopt dan een goede kans dat u in zee gaat met een blackhat SEO, die op korte termijn wellicht leuke resultaten kan waarmaken, maar op de lange duur is dit nooit bevorderlijk voor uw website.

Het verkrijgen van een goede link kan soms wel uren, of zelfs dagen duren. Een andere manier om die goede links binnen te krijgen, is het creŽren van linkbait.

Linkbait creŽren

Linkbait, vrijvertaald link-aas, is het creŽren van content die zo leuk, interessant of nieuwswaardig is, dat de websitebezoekers die het zien of lezen, uit zich zelf de content gaan verspreiden. Ze doen dit bijvoorbeeld op de traditionele manier, door een link naar bekenden te mailen of door een link op hun eigen website te plaatsen. Of ze doen dit door een link te (re)tweeten, of te liken.

Omdat goede content dankzij deze soorten social votes erg snel kan verspreiden, spreekt men in succesvolle gevallen van een viral. Dit is een website, of een filmpje, wat binnen enkele dagen door duizenden, of soms wel miljoenen mensen wordt bekeken.

Een goed voorbeeld hiervan is het Kony 2012 filmpje, dat zich zo snel verspreidde dat er zelfs op televisie en radio over gesproken werd. Inmiddels (sept 2012) is het filmpje al bijna 93 miljoen keer bekeken.

Social Votes

Social votes omvatten de meetbare social media signalen, zoals het aantal Facebook likes, het aantal tweets en het aantal retweets. Deze factoren zijn lastig beÔnvloedbaar en geven duidelijk aan of mensen een bepaalde pagina interessant vinden. De huidige rol van social votes is nog niet helemaal duidelijk, onderzoeken hebben nog niet onomstotelijk vast kunnen stellen dat ze momenteel worden meegenomen in het algoritme.

Het is dankzij hun betrouwbaarheid echter zeer waarschijnlijk dat ze in de nabije toekomst een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het algoritme.

SEO Woordenboek

Kom je een term tegen die je nog niet kent? Of wil je jouw SEO kennis eens testen, bekijk dan eens het SEO Woordenboek. Hier vind je alle relevante SEO-termen op ťťn pagina samengevat.

SEO Tips

Meer leren over Google zoekoperators of geavanceerde zoekfuncties? Of ontdekken welke SEO Tools echt onmisbaar zijn? Bekijk dan eens onze SEO Tips.

Contactgegevens

  • SEOGRA
  • Email: info@seogra.nl
  • Telefoon: +31620685620
  • Adres: Heereweg 379
  • Postcode: 2161cb Lisse

Deel deze pagina