Onpage Optimalisatie

Onpage optimalisatie omvat het grootste deel van zoekmachineoptimalisatie. Omdat onpage optimalisatie, in tegenstelling tot offpage optimalisatie draait om interne factoren, is het vrij makkelijk om hier aanpassingen in aan te brengen. Op die manier zijn ook relatief snel verschillen in de zoekresultaten zichtbaar.

Belangrijke aspecten van onpage optimalisatie zijn:

Meta Title tag

Meta tags zijn attributen die men aan een bepaalde pagina kan verbinden door ze in de HTML-code van die pagina te plaatsen. De meta title tag is hiervan wellicht de belangrijkste. Deze bepaald welke tekst er verschijnt in de titelbalk van de browser. (Voor deze pagina is dat 'Onpage Optimalisatie | SEOGRA')

De titel is om twee redenen belangrijk, ten eerste omdat het zoekmachines duidelijk maakt waar een pagina over gaat. Het is daarom van belang om in deze titel de belangrijke keywords van een pagina terug te laten komen. Daarbij geldt: hoe minder keywords, hoe meer waarde elk keyword krijgt.

Daarnaast is het aan te raden om ook de merknaam erin terug te laten komen. En omdat de eerste woorden in de titel de meeste waarde hebben, is het verstandig om de merknaam achteraan te plaatsen. Maak hierbij ook gebruik van een seperator (scheidingsteken) om een duidelijke scheiding te maken tussen inhoud van de pagina en de bedrijfsnaam.

De tweede reden is dat dit de titel is die verschijnt in de SERP's (zoekmachine resultaten). Hij is daarom ook belangrijk in een gebruikersoogpunt. Zorg er daarom voor dat het in één opslag duidelijk is waar de pagina over gaat en wat de bezoeker kan verwachten.

Belangrijk detail is dat de title tag maximaal 64 karakters lang mag zijn, omdat Google deze anders afkapt in de zoekresultaten. (In sommige gevallen worden tot 70 tekens getoond, maar het is beter om gewoon binnen de 64 te blijven). Daarnaast moet elke pagina een unieke titel hebben.

Meta Description tag

De meta description tag is na de titel tag de belangrijkste meta tag. Zoals de naam al zegt geeft het een beschrijving van de pagina. Aangezien je pagina een paar belangrijke keywords heeft, is het noodzakelijk dat deze ook terugkomen in de description tag.

Voor zoekmachine-optimalisatie heeft een description tag geen meerwaarde. Eventuele keywords die erin voorkomen helpen niet om je pagina hoger te krijgen in de rankings. Ze zijn echter wel erg belangrijk in een gebruikersoogpunt. Omdat Google in haar resultaten zoektermen dikgedrukt maakt, werkt een goede description tag als een stimulans om bezoekers over te halen om jouw website te bezoeken.

Belangrijk detail is dat een meta description maximaal 155 karakters lang mag zijn. (In sommige gevallen toont Google ook langere omschrijvingen, maar het is beter om binnen de 155 te blijven). Daarnaast dient ook elke pagina een unieke omschrijving te hebben.

Meta Keywords tag

De Meta Keywords Tag is een controversiële meta tag. Het was vroeger één van de belangrijkste SEO hulpmiddelen, omdat je er de belangrijkste keywords van een pagina in diende te zetten, die vervolgens ook werden meegenomen in de rankings.

Maar doordat dit hulpmiddel vaak uitgebuit werd om spampagina's irrelevante keywords te geven, hebben alle grote zoekmachines uiteindelijk besloten om de tag niet meer mee te nemen voor de bepaling van de rankings. Google indexeert de keywords tag überhaupt niet meer, Yahoo heeft zelf aangegeven de meta keyword tag minder waarde te geven dan eenzelfde keyword dat gewoon in de tekst op de pagina staat.

Het heeft daarom vrijwel geen enkele meerwaarde om tijd te besteden aan de meta keywords tag.

Headings (H1 t/m H6)

Headings zijn de koppen die gebruikt worden op een pagina. Ze zijn voornamelijk handig voor usability, maar ook voor SEO. Omdat de kop van een hoofdstuk of paragraaf in principe in weinig woorden omvat waar de tekst over gaat, is het belangrijk om hier de belangrijke keywords in terug te laten komen. Het is dan zowel voor zoekmachines, als voor lezers die de kopjes scannen, duidelijk waar de tekst over gaat.

Het is belangrijk om een juiste structuur hierbij aan te houden. Een pagina begint standaard met een enkele H1, opgevolgd door subkoppen (H2) en subsubkoppen (H3). Gebruik de kopjes dus niet hoofdzakelijk omdat ze een andere lay-out hebben, maar enkel voor het aangeven van structuur in de tekst. Voor een andere lay-out van bijvoorbeeld pay-offs dien je CSS te gebruiken.

Content

Content, vertaald: inhoud, is waar een website uiteindelijk om draait. Ook al heb je nog zo een leuke titels en omschrijvingen gebruikt en heb je duizenden waardevolle links naar je website, dan nog schiet je er niks mee op als de gebruiker niet vindt wat hij zoekt op jouw website.

Het is daarom essentieël dat je zorgt voor een goede content. Dit kan bijvoorbeeld een tekst zijn, een interessant filmpje, of een infographic. In het makkelijkste voorbeeld, tekst, is het noodzakelijk dat je rekent houdt met een aantal factoren:

  • Zorg dat een pagina voldoende inhoud heeft (minimaal 300 woorden).
  • Zorg dat belangrijke keywords voor komen in de tekst (Gebruik een natuurlijke hoeveelheid keywords en gebruik ook synoniemen en meervoud/enkelvoudsvormen).
  • Zorg dat je tekst zoveel mogelijk op de menselijke bezoeker gericht is en niet op zoekmachines. (Houdt hierbij ook rekening met een juiste lettergrootte en regelafstand).
  • Zorg dat je tekst vrij is van spelfouten. Spelfouten staan niet alleen slordig en onprofessioneel, het wordt ook beweerd dat ze meetellen als een negatieve ranking factor.

Maar hoe je je tekst ook schrijft, zorg dat je hem richt op je doelgroep en dat het een oplossing geeft voor de behoefte waar je bezoeker mee zit.

URL's

URL's, oftewel Uniform Resource Locator, is een naam die verwijst naar een bepaalde webpagina. Deze vormt samen met de domeinnaam het internetadres van een pagina. De URL van deze pagina is bijvoorbeeld http://www.seogra.nl/seo/onpage-optimalisatie.php.

Bij het schrijven van de URL is het noodzakelijk om ook hier belangrijke keywords in te gebruiken. Gebruik dus niet www.voorbeeld.nl/pagina3.html, maar geef elke pagina een naam die duidelijk omschrijft waar de pagina over gaat. Zeker voor veel webshops is dit nog een belangrijk verbeterpunt.

De interne links zijn de links die van je eigen website, naar een andere pagina op je eigen website gaan. Al deze links samen vormen de linkstructuur van een website. Het is hierbij van belang, zowel voor spiders als voor menselijke bezoekers, dat men binnen 3 klikken elke pagina op de website kan bereiken.

Door gebruik te maken van een overzichtelijke navigatie kun je ervoor zorgen dat men altijd snel vindt wat men zoekt. Daarnaast voorkom je ermee dat mensen op de terugknop moeten drukken. Dit werkt namelijk als een dooddoener, waardoor mensen je website snel zullen verlaten.

Bij het gebruik van interne links is ankertekst ook een belangrijke factor, omdat het net als bij inkomende links informatie (lees: keywords) bevat over de doelpagina. Gebruik daarom liever niet de ankertekst "lees hier meer" of "meer info", want dit zijn niet de keywords waar je op zit te wachten.

De uitgaande links zijn de links die van jouw website verwijzen naar een pagina op een andere website. Omdat Google deze telt als een soort stem voor de desbetreffende website, is het verstandig om goed na te denken over de uitgaande links. Je helpt er namelijk de andere website mee te scoren in de rankings, daarnaast kan het je eigen website schaden (als jij bijvoorbeeld linkt naar spamsites).

Een manier om te zorgen dat een link geen linkjuice meegeeft, is het gebruiken van het Rel="nofollow" attribuut. Dit is een attribuut dat in de HTML-code aan de link wordt meegegeven, wat voor zoekmachines een teken is dat ze deze link wel mogen volgen, maar dat jouw website niet instaat voor de inhoud van die pagina en je dus geen waarde aan de link wilt meegeven.

Het aantal uitgaande links op een pagina is ook van belang voor SEO. Hoe meer uitgaande links er op de pagina staan, hoe minder linkwaarde elke link mee krijgt. Dit is ook de reden dat een link van een startpagina in principe weinig waarde heeft, immers staan hier vaak honderden uitgaande links op één pagina, met maar heel weinig textuele content.

Domein

Het domein is het eerste deel van een internetadres. In ons geval is dat www.seogra.nl. SEOGRA is hierin de domeinnaam, .nl is het toplevel domain (TLD). Een domeinnaam is een belangrijke rankingfactor, die maar eenmalig gekozen kan worden.

Ook belangrijk is het gebruik van keywords. Natuurlijkerwijs is je domein hetzelfde als je bedrijfsnaam. Het is daarom voor zoekmachines logisch dat als jij op de bedrijfsnaam zoekt, je als eerste resultaat de homepage van dat bedrijf te zien krijgt. Hierdoor zul je bij een zoektocht naar SEOGRA, (hopelijk) deze website als eerste resultaat zien.

Veel tactische bedrijven hebben in hun bedrijfsnaam daarom ook hun belangrijkste keyword. Bijv. "Bakkerij het Stoepje", die graag gevonden wil worden als men zoekt naar een bakkerij. Op die manier scoren ze beter op de belangrijkste trefwoorden en worden ze daardoor ook beter gevonden.

Er zitten echter wel beperkingen aan het plaatsen van keywords in een domeinnaam. Zo heeft het weinig nut om de domeinnaam www.seo-expert-specialist-professional-zoekmachineoptimalisatie.nl te registreren, omdat lengte ook meespeelt in de waarde. Ook het meerdere keren gebruiken van hetzelfde woord heeft weinig toegevoegd waarde.

Een goede domeinnaam dient kort te zijn, zodat mensen hem makkelijk kunnen onthouden en hij dient het belangrijkste keyword van de website te bevatten.

Sitemap

Een HTML sitemap dient als hulpmiddel voor het verbeteren van de interne linkstructuur. Het is een pagina waarop gelinkt wordt naar alle belangrijke pagina's binnen de website. Je zorgt er hiermee voor dat een bezoeker die niet kan vinden wat hij zoekt, via de sitemap toch de juiste pagina vindt.

Daarnaast is het voor spiders een makkelijke manier om snel alle pagina's van je website te vinden en zodoende te kunnen indexeren.

Een XML sitemap is echter meer gericht op spiders. Dit is een bestandje dat een spider vertelt welke pagina's de website bevat, welke prioriteit ze hebben en hoe vaak de pagina's opnieuw gecrawld zouden moeten worden. Standaard dient deze te vinden te zijn op www.uwdomeinnaam.nl/sitemap.xml.

Zowel een HTML, als een XML sitemap zijn noodzakelijk voor SEO-optimalisatie.

Canonical URL

Om duplicate content te voorkomen is het noodzakelijk om voor elke pagina een canonical URL vast te stellen. Een canonical URL wijst de juiste versie van een pagina aan. Dit is noodzakelijk, omdat zoekmachines elke URL als een unieke pagina indexeren.

Zo wordt http://seogra.nl gezien als een andere URL dan http://www.seogra.nl, maar http://voorbeeld.nl/producten.php?product=schoenen is ook weer verschillend van http://voorbeeld.nl/producten.php?product=laarzen.

Robots.txt

Robots.txt is een txt-bestandje dat spiders aangeeft welke pagina's of mappen ze wel en welke ze niet mogen crawlen. Het is aan te raden om mappen met gevoelige informatie hierin te vermelden, omdat je niet wilt dat die pagina's per ongeluk in de zoekresultaten verschijnen.

Re-directs

Een re-direct is een automatische verwijzing van de ene naar een een andere pagina. Dit kan zijn om foutgetypte URL's te corrigeren naar de juiste pagina, of omdat een bepaalde pagina is verhuist of verwijderd.

Belangrijk hierbij zijn de 301 en 302 re-directs. Een 301 re-direct is een permanente verwijzing, een 302 re-direct is een tijdelijke verwijzing.

Rich Snippets

Rich snippets zijn een snel opkomende toevoeging in onpage optimalisatie. Het gaat hier om bepaalde attributen die aan een pagina worden toegevoegd, waardoor deze anders verschijnt in de zoekresultaten. Een bekend voorbeeld zijn bijvoorbeeld recensies van bepaalde producten (Bijv. bij hotel beoordelingen).

Een ander leuk voorbeeld zijn recepten, waar naast een beoordeling, ook de ingrediënten, baktijden en calorieën te zien zijn.

SEO Woordenboek

Kom je een term tegen die je nog niet kent? Of wil je jouw SEO kennis eens testen, bekijk dan eens het SEO Woordenboek. Hier vind je alle relevante SEO-termen op één pagina samengevat.

SEO Tips

Meer leren over Google zoekoperators of geavanceerde zoekfuncties? Of ontdekken welke SEO Tools echt onmisbaar zijn? Bekijk dan eens onze SEO Tips.

Contactgegevens

  • SEOGRA
  • Email: info@seogra.nl
  • Telefoon: +31620685620
  • Adres: Heereweg 379
  • Postcode: 2161cb Lisse

Deel deze pagina