SEO Woordenboek

Er komt bij het beoefenen van SEO veel jargon kijken. Het grootste deel hiervan spreekt voor zich en mensen met een redelijke kennis van internet zullen er weinig moeite mee hebben, maar omdat zelfs de beste marketeers wel eens iets vergeten vindt u hieronder het SEO Woordenboek.

In dit SEO Woordenboek vindt u alle relevante termen, uitgelegd in zo duidelijk mogelijk Nederlands. Mocht u desondanks nog termen missen, bepaalde omschrijvingen niet duidelijk vinden of zelfs onjuist, twijfel dan niet en laat het ons hier weten.

0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | A t/m Z

Laatste Update: 28 december 2012

A

Above the fold (ATF)

Betekenis / definitie Above the fold: Above the fold is alle content die voor een gebruiker direct zichtbaar is bij het bezoeken van een website. Alles waarvoor de gebruiker moet scrollen, of ergens op moet klikken valt under the fold.

Omdat bezoekers liever waardevolle content zien dan advertenties is het een negatieve rankingfactor als een pagina above the fold vol staat met advertenties.

Adsense

Betekenis / definitie Adsense: Adsense is een advertentieprogramma van Google waarbij relevante advertenties op websites worden vertoond. Omdat het erg makkelijk te installeren is en een leuke inkomstenbron kan zijn, is het een erg aantrekkelijke manier voor beginnende websites om advertenties te werven.

Adsense is een onderdeel van Adwords en valt daarom onder Search Engine Advertising (SEA).

Algoritme

Betekenis / definitie Algoritme: Het algoritme is de formule die Google gebruikt om websites een bepaalde score te geven, op basis van allerlei onpage en offpage aspecten. Als u vervolgens zoekt op een bepaald trefwoord, dan tonen de resultaten de hoogstscorende pagina's voor dat trefwoord als eerst.

Het algoritme is één van de best bewaarde geheimen van Google en verandert ook constant. Zo worden er jaarlijks tientallen tot honderden aanpassingen aan gedaan, waardoor nooit met zekerheid kan worden gezegd welke SEO aspecten het belangrijkst zijn. Dit zorgt er ook voor dat SEO nooit stil staat en er continu nieuwe SEO-strategieën moeten worden ontwikkeld.

Alt tag

Betekenis / definitie ALT tag: De alt-tag is een attribuut dat kan worden meegegeven aan een afbeelding, om duidelijk te maken wat er op de afbeelding te zien is. Dit is oorspronkelijk bedoeld voor slechtzienden en blinden, die internetten met een browser die pagina's voorleest. Op die manier is voor hen ook duidelijk waar de afbeelding voor dient. Daarnaast werd het vroeger gebruikt voor text-based browsers, die geen afbeeldingen konden laden.

Tegenwoordig wordt het nog gebruikt door zoekmachines, zodat uw afbeeldingen ook gevonden kunnen worden bij zoekopdrachten naar afbeeldingen, en om de context van een pagina vast te stellen. Het is dus ten zeerste aan te raden om je afbeeldingen relevante keywords als alt-tags mee te geven, om uw ranking te bevorderen.

Ankerteksten

Betekenis / definitie Ankerteksten: Het klikbare deel tekst in een hyperlink is de ankertekst, ook wel linktekst genoemd. De ankertekst is een belangrijke factor voor onpage en offpage optimalisatie, het is daarbij zowel van belang voor de interne linkstructuur, als het backlinkprofiel. Een ankertekst zegt namelijk vrij veel over de pagina waar deze naar toe verwijst en het is daarom van belang dat je belangrijkste keywords hier ook in voorkomen.

Als je honderden links hebt die naar jou linken met het woord 'autoverzekering', dan is de kans vrij groot dat je in de zoekmachines erg goed gaat scoren op dit zoekwoord. Omdat deze tactiek echter nogal uitgebuit wordt door SEO's, zal hij in de toekomst minder waard zijn. Daarnaast geeft het een vrij onnatuurlijk backlinkprofiel als 80% van je links een 'exact anchor match' (precies dezelfde ankertekst) heeft.

Het is daarom aan te raden om, als je gaat linkbuilden, te zorgen dat niet alleen je belangrijkste keywords, maar ook je merknaam en combinaties hiervan worden gebruikt als ankertekst.

Adwords

Betekenis / definitie Adwords: Adwords is het bekendste advertentieprogramma van Google, waarbij relevante advertenties worden vertoond in de zoekresultaten. Vaak zijn de eerste drie resultaten betaalde resultaten, zij staan daarom in een geel vlak en er staat bij dat het advertenties zijn. Daarnaast staan in de rechterzijkant van de zoekresultaten ook vaak een aantal betaalde advertenties.

Het inzetten van Adwords is een vorm van Search Engine Advertising (SEA).



Open / Sluit alle tabbladen.

Disclaimer: Alles op deze pagina mag gekopieerd worden voor educatieve doeleinden, mits er bij publicatie duidelijk gerefereerd wordt naar SEOGRA.nl als bron. Commercieël gebruik is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van SEOGRA.nl. U kunt het SEO Woordenboek natuurlijk ook uitprinten en als naslagwerk gebruiken.

SEO Woordenboek

Kom je een term tegen die je nog niet kent? Of wil je jouw SEO kennis eens testen, bekijk dan eens het SEO Woordenboek. Hier vind je alle relevante SEO-termen op één pagina samengevat.

SEO Tips

Meer leren over Google zoekoperators of geavanceerde zoekfuncties? Of ontdekken welke SEO Tools echt onmisbaar zijn? Bekijk dan eens onze SEO Tips.

Contactgegevens

  • SEOGRA
  • Email: info@seogra.nl
  • Telefoon: +31620685620
  • Adres: Heereweg 379
  • Postcode: 2161cb Lisse

Deel deze pagina