SEO Woordenboek

Er komt bij het beoefenen van SEO veel jargon kijken. Het grootste deel hiervan spreekt voor zich en mensen met een redelijke kennis van internet zullen er weinig moeite mee hebben, maar omdat zelfs de beste marketeers wel eens iets vergeten vindt u hieronder het SEO Woordenboek.

In dit SEO Woordenboek vindt u alle relevante termen, uitgelegd in zo duidelijk mogelijk Nederlands. Mocht u desondanks nog termen missen, bepaalde omschrijvingen niet duidelijk vinden of zelfs onjuist, twijfel dan niet en laat het ons hier weten.

0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | A t/m Z

Laatste Update: 28 december 2012

C

Call to Action (CTA)

Betekenis / definitie Call to Action: Een CTA is een lokker om bezoekers over te halen tot actie. Dit kan een stuk tekst zijn, zoals: 'klik hier om direct € 5000,- te verdienen', of een button, zoals:'reserveer nu'. Omdat dit de bezoeker overhaalt tot een doen van een conversie, is het noodzakelijk dat een CTA goed opvalt. Dit kan zijn door een goede lokkende tekst, of een opvallende lay-out.

Canonical URL

Betekenis / definitie Canonical URL: De canonical URL verwijst naar de originele versie van een pagina. Als er op jouw website meerdere pagina's zijn die dezelfde content bevatten, dan is het aan te raden om één van die pagina's als canonical aan te wijzen, om te voorkomen dat de zoekmachines één van de twee pagina's zien als duplicate content. Er zit daarom in het oogpunt van een zoekmachine ook verschil tussen http://www.seogra.nl en http://seogra.nl.

Lees meer over Canonical URL

C-Class

Betekenis / definitie C-Class: Een IP-adres bestaat uit vier verschillende delen, oftewel classes. Een IP-adres als 123.43.144.38 heeft dezelfde C-Class als 123.43.144.56. Aangezien een gelijke C-Class erop kan duiden dat het om dezelfde host en dus eigenaar gaat, wordt een link vanaf een website met dezelfde C-Class minder gewaardeerd dan een link van een verschillende C-Class.

Een goed voorbeeld hiervan zijn startpagina's. Het heeft weinig meerwaarde om van meerdere startpagina's van hetzelfde domein een link te krijgen (bijv. auto.startpagina.nl en motor.startpagina.nl). Maar naast links van hetzelfde domein, zijn er ook meerdere startpagina's die vanaf eenzelfde C-Class worden gehost. Het heeft dan ook weinig meerwaarde om van de verschillende domeinen links te verkrijgen.

Cloaking

Betekenis / definitie Cloaking: Bij cloaking wordt een menselijke bezoeker een andere pagina getoond dan een spider van een zoekmachine die dezelfde pagina bezoekt. De spider krijgt dan een pagina met normale content zien, terwijl menselijke bezoekers een spamsite te zien krijgen. Hierdoor kan de pagina onterecht hoog in de zoekresultaten terecht komen. Cloaking is een daarom een vorm van blackhat-seo en wordt daarom vroeg of laat bestraft met een penalty.

Code/Text Ratio

Betekenis / definitie Code/Text Ratio: Code/Text Ratio is de verhouding tussen tekst en HTML-code op een pagina. Het is aan te raden om deze verhouding zoveel mogelijk in het voordeel van de tekst te hebben, omdat meer code in principe meer laadtijd betekent. Daarnaast hebben spiders meer tijd nodig om je website te crawlen als er veel onnodige dingen in de HTML-code staan, iets wat je ook wilt voorkomen.

Content

Betekenis / definitie Content: Content is de inhoud van een website. Dit kan variëren van tekst tot afbeeldingen, video's, of toepassingen. Een goede content staat garant voor tevreden bezoekers. Tevreden bezoekers staat weer garant voor meer conversies en dus meer winst. 'Content is koning' is daarom een veelgebruikte uitspraak binnen de internetmarketing.

En ook al kan een website met slechte content ook wel goed scoren, voor de lange termijn is het altijd aan te raden om een website te creëren met interessante content.

Lees meer over Content

Crawling

Betekenis / definitie Crawling: Crawling is wat crawlers, beter bekend als spiders doen om websites te vinden en indexeren. De spider 'kruipt' als het ware over elke pagina van een website door links te volgen die het onderweg tegenkomt. Omdat het gehele internet aan elkaar verbonden is via links zal een spider op die manier uiteindelijk alle websites kunnen indexeren.

Het is daarom belangrijk dat een website een goede interne linkstructuur heeft. Dit zorgt er namelijk voor dat de website makkelijk crawlable is.

Cross Linking

Betekenis / definitie Cross Linking: Cross Linking is simpelweg het linken van de ene website naar een andere. Dit kunnen websites van verschillende eigenaren zijn, maar vaak wordt met cross linking het linken tussen twee of meer eigen websites bedoeld.

Custom Style Sheet (CSS)

Betekenis / definitie Custom Style Sheet: Een custom stylesheet is een bestand dat de lay-out van een website bepaald. Hierin worden bijvoorbeeld kleuren, lettertypen en lettergrootte gedefinieerd.

Om de laadtijd van een pagina zo klein mogelijk te houden is het verstandig om deze stijlen allemaal extern op te slaan en op te roepen in de HTML header van een website.

Click-through Rate / Doorklikratio (CTR)

Betekenis / definitie Click-through Rate: De CTR is simpel vertaald de doorklikratio. Het gaat hierbij om de verhouding van het aantal vertoningen van een bepaalde link en hoe vaak er daadwerkelijk op geklikt wordt. CTR's zijn erg belangrijk als het gaat om userinterface aanpassingen, omdat een hoge CTR duidt op een succesvolle omschrijving, of aantrekkelijke button.



Open / Sluit alle tabbladen.

Disclaimer: Alles op deze pagina mag gekopieerd worden voor educatieve doeleinden, mits er bij publicatie duidelijk gerefereerd wordt naar SEOGRA.nl als bron. Commercieël gebruik is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van SEOGRA.nl. U kunt het SEO Woordenboek natuurlijk ook uitprinten en als naslagwerk gebruiken.

SEO Woordenboek

Kom je een term tegen die je nog niet kent? Of wil je jouw SEO kennis eens testen, bekijk dan eens het SEO Woordenboek. Hier vind je alle relevante SEO-termen op één pagina samengevat.

SEO Tips

Meer leren over Google zoekoperators of geavanceerde zoekfuncties? Of ontdekken welke SEO Tools echt onmisbaar zijn? Bekijk dan eens onze SEO Tips.

Contactgegevens

  • SEOGRA
  • Email: info@seogra.nl
  • Telefoon: +31620685620
  • Adres: Heereweg 379
  • Postcode: 2161cb Lisse

Deel deze pagina